Uchwały Rady Miejskiej w Osieku w kadencji 2002 - 2006

Treść

Uchwała Nr IX/43/2003

Rady Miejskiej w Osieku

z dnia 30 czerwca 2003r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku

na terenie Miasta i Gminy Osiek.

 

Na podstawie art. art. 3 , 4, 5 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz.622 z późniejszymi zmianami) oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Staszowie

 

Rada Miejska w Osieku

uchwala, co następuje:

§ 1

Ustalić “Zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Osiek” zawarte w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy w Osieku.

§ 3

Powierzyć nadzór nad wykonaniem uchwały Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Komunalnej, Wodnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej.

§ 4

Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Osieku.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 Załącznik

do uchwały Nr IX(45) 2003r.

Rady Miejskiej w Osieku

z dnia 30 czerwca 2003r.

 

ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY OSIEK

 

ROZDZIAŁ I

Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania

czystości i porządku na ich terenie

§ 1

Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości spoczywają na ich właścicielach przez których rozumie się także właścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne przedmioty władające nieruchomością, w tym podmioty prowadzące działalność gospodarczą, usługowo-handlową, wytwórczo-produkcyjną.

§ 2

1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości głównie poprzez:

    1. wyposażenie nieruchomości w typowe urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, a w szczególności:

      1. dbanie o dobry stan techniczny urządzeń,

      2. dbanie o zamykanie pojemników i nie przepełnianie ponad możliwość zamykania,

      3. dbanie o nie rozpraszanie zgromadzonych odpadów poza miejsce gromadzenia,

    2. gromadzenie i usuwanie odpadów komunalnych,

    3. prowadzenie selektywnej gospodarki odpadów komunalnych przydatnych do odzysku,

    4. zamiatanie, oczyszczanie ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń dojść do budynków położonych wzdłuż nieruchomości ,

    5. przyłączenie nieruchomości do istniejącej wiejskiej sieci kanalizacji sanitarnej, a w przypadku braku możliwości technicznych wykonania przyłącza, wyposażenie w szczelne bezodpływowe zbiorniki przeznaczone do czasowego gromadzenia ścieków lub przydomowa oczyszczalnię ścieków odpowiadającą wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów,

    6. w okresie wiosenno-letnim koszenie trawników i rowów przyległych do posesji wzdłuż jej granicy,

    7. usuwanie i unieszkodliwianie odpadów pochodzących z produkcji rolnej (liście, gałęzie, części roślin, odchody zwierzęce itp.) poprzez kompostowanie na własnej działce do wykorzystania we własnym gospodarstwie,

    8. usuwanie odpadów z robót remontowo-budowlanych, złomu, wraków samochodowych, zużytego sprzętu gospodarstwa domowego,

    9. przeprowadzenia raz w roku deratyzacji miejsc i pomieszczeń takich jak: korytarze, piwnice, węzły cieplne, przyłącza wodociągowe, pomieszczenia gospodarcze. Użytkownicy nieruchomości zobowiązani są na własny koszt i we własnym zakresie dokonać w budynkach i innych pomieszczeniach naprawy wszystkich urządzeń, które służyć mogą gryzoniom jako drogi wtargnięcia.

2.W miejscowościach posiadających czynna sieć kanalizacji sanitarnej wprowadza się zakaz gromadzenia ścieków komunalnych w zbiornikach bezodpływowych. Wyjątek stanowi: brak możliwości technicznych podłączenia. Zakaz dotyczy ścieków wytwarzanych w budynkach mieszkalnych i innych obiektach użytkowych (np. sklep).

§3

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek zużyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania.

2. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

§4

Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka itp., mycie samochodów może odbywać się jedynie pod warunkiem , że powstające ścieki gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych .

§ 5

1 Właściciele nieruchomości i inne podmioty, o których mowa w § 1 uchwały, przy wykonaniu obowiązku usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych zobowiązani są do korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie na wykonywanie usług w zakresie zbierania i transportu odpadów komunalnych.

2. Podmioty, o których mowa w ust.1, obowiązane są do udokumentowania na żądanie Burmistrza Miasta i Gminy w Osieku usług zbierania i transportu odpadów komunalnych poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

 

 

ROZDZIAŁ II

Gromadzenie odpadów komunalnych i ich usuwanie.

 

1. Właściciele nieruchomości i inne podmioty, o których mowa w § 1, zobowiązani są do wydzielenia na terenie nieruchomości miejsca na urządzenia do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych.

 

2. Nieruchomości powinny być wyposażone w dowolne pojemniki przystosowane do ręcznego i mechanicznego opróżniania, a także worki na odpady.

3. Pojemniki winny być napełniane tak, aby zapewnić swobodne zakrycie ich pokrywą, a w przypadku gromadzenia odpadów w workach należy je odpowiednio związać celem zabezpieczenia przed rozwiewaniem odpadów.

4. Zabrania się ubijania i spalania odpadów w pojemnikach i kontenerach .

5. Jeżeli ilość pojemników nie wystarcza na przyjęcie rosnących ilości odpadów podmiot, o którym mowa w ust 1, zobowiązany jest zwiększyć częstotliwość wywozu .

6. Odpady winny być składowane wyłącznie do tego celu przeznaczonych pojemników, kontenerów lub worków na odpady i tylko w sposób przystosowany do wywozu.

§ 7

Zabrania się odprowadzenia wody zużytej na cele bytowo-gospodarcze, ciekłych odchodów zwierzęcych z gnojowników, kompostowni, silosów, ścieków z budynków przeznaczonych na pobyt ludzi oraz ścieków przemysłowych do rzek, potoków, rowów, do gleby lub do ziemi na grunty sąsiednie . Gnojowicę można wykorzystać do nawożenia gleby na terenie własnym.

ROZRZIAŁ III

Zasady wywozu odpadów komunalnych.

§ 8

Wywozu odpadów komunalnych dokonywać mogą przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na zbieranie i transport odpadów komunalnych wydane przez Burmistrza Miasta i Gminy w Osieku.

§ 9

Właściciele nieruchomości zobowiązani są zapewnić taką częstotliwość opróżniania pojemników czy worków na odpady, aby w gromadzonych odpadach nie wystąpił rozkład substancji w nich zdeponowanych. Opróżnianie winno odbywać się niezwłocznie po ich napełnieniu.

§ 10

Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie zbierania i transportu odpadów komunalnych ustali terminowy plan wywozu w umowie z usługodawcą.

§ 11

Pojemniki i worki na odpady powinny być tak usytuowane na nieruchomości, aby zapewnić do nich swobodny dostęp i dojazd samochodem – śmieciarką. Usytuowanie to nie może utrudniać ruchu pieszego czy kołowego.

 § 12

Wywóz odpadów o dużych rozmiarach przestrzennych (materace, dywany, meble, rowery itp.) winien odbywać się na podstawie odrębnej umowy.

 

ROZDZIAŁ IV

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich.

§ 13

  1. Osoby będące posiadaczami lub właścicielami zwierząt domowych na terenie Gminy Osiek są zobowiązane do zachowania środków ostrożności i odpowiadają za szkody wyrządzone przez te zwierzęta.

  2. Na osoby posiadające psy nakłada się następujące obowiązki:

    1. poddać psa szczepieniu ochronnemu,

    2. powiadomić odpowiednie służby weterynaryjne o pojawieniu się objawów zachorowania zwierząt na chorobę zakaźną,

    3. odizolować i poddać obserwacji zwierzę, które pogryzło człowieka.

  3. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.

  4. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.

  5. Zabrania się wyprowadzania psów na tereny służące do zabawy dla dzieci – piaskownice, boiska, na tereny szkół, przedszkoli, przy czym właściciele tych terenów zobowiązani są odpowiednio je oznakować.

  6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do sprzątania i usuwania we własnym zakresie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku tj. na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego.

  7. Ochrona nad bezdomnymi zwierzętami zapewniona jest każdorazowo poprzez umieszczenie zwierząt w schroniskach miast posiadających te obiekty.

  8. Zbieranie, transport i unieszkodliwianie zwłok bezdomnych zwierząt zapewnia się poprzez zawarcie stosownej umowy z podmiotem posiadającym zezwolenie na świadczenie tych usług.

  9. Utylizację padłych zwierząt prowadzą zakłady spełniające wymagania określone w odrębnych ustawach. Wykaz takich zakładów udostępnia Urzędu Miasta i Gminy w Osieku. Koszty utylizacji ponosi właściciel zwierzęcia.

§ 14

  1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wprowadzane na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

  2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych i gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu).

§ 15

Gmina współdziałała będzie z właściwymi organami administracji rządowej w organizowaniu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z odpadów komunalnych.

 

ROZDZIAŁ V

Postanowienia końcowe

§ 16

Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale podlega karze grzywny zgodnie z art. 10 ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.