Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Osiek

Treść

ZARZĄDZENIE Nr 6/07xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 Burmistrza Miasta i Gminy w 0sieku

z dnia 28 lutego 2007 roku

w sprawie wprowadzenia procedury kontroli finansowej w Urzędzie Miasta i Gminy w 0sieku

 

Na podstawie art. 47 ust. 3, w związku z art. 44 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami )  zarządzam, co następuje:

 

 

Rozdział 1

§ 1

Zarządzenie niniejsze reguluje sprawowanie kontroli finansowej w Urzędzie Miasta i Gminy w 0sieku., w tym ustala procedury, o których mowa w art. 47 ust 2 ustawy  z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

§ 2

Pojęcie kontroli finansowej należy rozumieć w sposób określony w art. 47 ustawy o finansach publicznych.

 

Rozdział 2

§ 3

Czynności określone w niniejszym rozdziale wykonuje kierownik jednostki lub pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych

 

§ 4

1.      Środki publiczne należne jednostce powinny być pobierane na zasadach określonych we właściwych aktach prawnych, umowach lub innych dokumentach.

2.      Przy wykonywaniu czynności związanych z pobieraniem i gromadzeniem środków publicznych uwzględnia się zasady określone w odrębnych przepisach.

3.      Jeżeli należność jednostki nie została uregulowana w terminie, wzywa się dłużnika do zapłaty w terminach określonych we właściwych przepisach. Jeśli nie zostały one przewidziane dokonuje się tego niezwłocznie, nie później niż po upływie 30 dni od wyznaczonej daty zapłaty.

4.      W razie bezskutecznych wezwań do zapłaty wszczyna się niezwłocznie właściwą procedurę egzekucyjną.

5.      Umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty spłaty należności pieniężnych regulowane jest przepisami odrębnymi.

 

§ 5

1.      Zobowiązania finansowe zaciąga się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 36 ust 1 ustawy o finansach publicznych.

2.      Wydatki jednostki dokonywane są z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 35  ustawy o finansach publicznych.

3.      Zaciąganie zobowiązań finansowych i dokonywanie wydatków realizowane jest z uwzględnieniem zapisów § 6

4.      Zobowiązania finansowe zaciąga się oraz wydatków dokonuje w szczególności na podstawie wniosków pracowników.

 

§ 6

1.      Zamówień publicznych udziela się z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych

2.      Przy udzielaniu zamówień publicznych z zastosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych uwzględnia się przepisy wydanego każdorazowo zarządzenia .

3.      Zamówień publicznych, do udzielenia których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych, udziela się podmiotowi wyłonionemu po dokonaniu analizy rynku, z uwzględnieniem w szczególności ceny i jakości przedmiotu zamówienia.

4.      Zamówień publicznych udziela się w szczególności na podstawie wniosków pracowników.

§ 7

1.      Zwrotu środków publicznych dokonuje kierownik jednostki z zastrzeżeniem odrębnych przepisów.

2.      O stwierdzonej na podstawie ewidencji księgowej konieczności zwrotu środków publicznych niezwłocznie informuje się kierownika jednostki.

 

Rozdział 3.

§ 8

1.      Kontrola w zakresie:

a)     pobierania  środków publicznych,

b)     zaciągania zobowiązań finansowych,

c)     dokonywania wydatków ze środków publicznych,

d)     udzielania zamówień publicznych,

e)     zwrotu środków publicznych

następuje poprzez badanie i porównanie stanu faktycznego – ujawnionego w dokumentach tworzonych w toku odpowiedniego postępowania – ze stanem wymaganym.

2.      Dokonanie kontroli dokumentowane jest przez złożenie podpisu na dokumencie przez osobę uprawnioną do kontroli.

 

§ 9

1.      Kontroli dokonuje się pod względem legalności, celowości, gospodarności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2.      Kontrola legalności polega na ocenie zgodności operacji gospodarczej z prawem.

3.      Celowość oznacza związek pomiędzy zaciągnięciem zobowiązania/wydatkiem a realizacją zadań ustawowych/statutowych oraz adekwatność zamierzonego wydatku do spodziewanego efektu.

4.      Gospodarność oznacza korzystny stosunek nakładu związanego z daną operacją do spodziewanych efektów.

 

§ 10

Kontrola finansowa dokonywana jest w formie kontroli wstępnej i następczej.

§ 11

Pracownik podejmujący działania w przedmiocie określonym w § 1 ust 1 zobowiązany jest do bieżącej samokontroli.

 

§ 12

1.      Czynności kontrolne w ramach posiadanych kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszego zarządzenia, sprawują w szczególności:

a)     kierownik jednostki,

b)     sekretarz

c)     skarbnik

d)     inni pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

2.      Osoby wymienione w ust 1 zobowiązane są w szczególności do:

a)     bieżącej kontroli podległych sobie pracowników,

b)     bieżącej kontroli realizacji zadań podległych sobie komórek organizacyjnych,

c)     podejmowania działań zmierzających do eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości i zapobiegania powstawaniu takich w przyszłości, a w szczególności do składania odpowiednich wniosków do kierownika jednostki.

3.      W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym zarządzeniu kontrolę operacji gospodarczych sprawują osoby wskazane w instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych wprowadzonej zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy w 0sieku nr 2/2006 z dnia 16.01.2006 roku .

                                          § 13

Kontroli pobierania  środków publicznych, w szczególności pod względem terminowości dokonuje kierownik jednostki.

§ 14

1.      Wstępna kontrola wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez kierownika jednostki na etapie sporządzania planu finansowego.

2.      Kontrola prawidłowości gospodarowania mieniem jednostki:

a)     obejmuje kontrolę pozyskiwania składników majątkowych przez jednostkę,

b)     obejmuje kontrolę zbywania składników majątkowych oraz ich dysponowania na rzecz innych podmiotów,

c)     przeprowadzana jest w formie inwentaryzacji. Sposób jej przeprowadzania, terminy oraz przeprowadzające ją osoby zostały określone w zarządzeniach nr  5/2007 z dnia 28 lutego 2007 roku

d)     w przypadku dysponowania na rzecz innych podmiotów prowadzona jest w formie rejestru umów,

§ 15

1.      Wstępna kontrola wydatków płacowych i płacopochodnych przeprowadzana jest przez kierownika jednostki na etapie sporządzania planu finansowego i polega na ustaleniu adekwatności zatrudnienia do potrzeb jednostki w tym roku budżetowym, na który sporządzany jest projekt planu.

2.      Pracownik odpowiedzialny za sprawy kadrowe dokonuje kwartalnej oceny celowości wydatków, o których mowa w ust. 1. Ustalenia i wnioski przekazuje kierownikowi jednostki w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po ostatnim miesiącu kwartału, za który dokonywana jest ocena.

 

§ 16

1.      Wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym dokonuje skarbnik  przed zaciągnięciem przez jednostkę zobowiązania.

2.      Wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych dokonuje skarbnik  przed wykonaniem dyspozycji środkami pieniężnymi.

 

§ 17

1.      Złożenie podpisu przez skarbnika na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo, oznacza, że:

a)     nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem,

b)     nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji,

c)     zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym  a jednostka posiada środki finansowe na ich pokrycie.

2.      Dla celów dowodowych zalecane jest parafowanie każdej strony podpisywanego przez skarbnika dokumentu. 

  

§ 18

1.      W celu wypełnienia obowiązków o których mowa w §§ 5 i 6, skarbnik  może żądać od kierowników komórek organizacyjnych jednostki:

a)     udzielania w formie ustnej lub pisemnej – w terminie przez niego określonym – niezbędnych informacji i wyjaśnień,

b)     udostępnienia – w trybie natychmiastowym – do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.

2.      W razie wątpliwości co do zgodności z prawem operacji gospodarczej skarbnik  może niezależnie od wyjaśnień pracownika merytorycznego zażądać również opinii radcy prawnego na temat legalności danej operacji,.

3.      Skarbnik  może wnioskować do kierownika jednostki o określenie trybu, według którego mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne jednostki prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej.

  

§ 19

1.      Wstępnej kontroli udzielania zamówień publicznych dokonuje przewodniczący komisji przetargowej powołanej  każdorazowo w miarę potrzeb.

2.      Informacja o wynikach kontroli przekazywana jest kierownikowi jednostki (osobie upoważnionej do udzielenia zamówienia) co najmniej:

a)     przed przesłaniem ogłoszenia lub przesłaniem zaproszenia do składania ofert w formie informacji o przebiegu przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,

b)     po wykonaniu zadań komisji przetargowej określonych w Zarządzeniu w formie określonej w przepisach dotyczących zamówień publicznych

 

§ 20

Kontroli zwrotu środków publicznych dokonuje kierownik jednostki.

§ 21

W razie ujawnienia nieprawidłowości w zakresie określonym w § 6 ust. 1 skarbnik  zwraca dokument właściwemu rzeczowo, pracownikowi a w razie ich nie usunięcia odmawia podpisania dokumentu, o czym zawiadamia pisemnie kierownika jednostki.

 

§ 22

1.      Kontrolę następczą gospodarki finansowej, gospodarowania mieniem i udzielania zamówień publicznych prowadzą kierownik jednostki i skarbnik.

2.      Kierownik jednostki dokonuje kontroli stosowania procedur ustalonych niniejszym zarządzeniem przez poszczególne komórki organizacyjne jednostki.

3.      Skarbnik  dokonuje kontroli operacji pod względem przejrzystości i jawności. Kontrola ma charakter kontroli dokumentów księgowych.

4.      Przez przejrzystość rozumie się stosowanie określonych, jednolitych zasad oznaczania dokumentów, prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z zakładowym planem kont i zasadami rachunkowości określonymi w Zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy w 0sieku Nr 57/2006  z dnia 27 października 2006 roku

5.      Jawność oznacza takie sporządzanie dokumentów i prowadzenie rachunkowości, aby były zabezpieczone potrzeby w zakresie sprawozdawczości finansowej i budżetowej oraz aby zapewniony był dostęp do informacji zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej .

6.      Kierownik jednostki i skarbnik  przeprowadzający kontrolę następczą mogą żądać przedstawienia w trybie natychmiastowym wszelkich dokumentów, danych, wyliczeń i innych oraz udzielenia wyjaśnień ustnych lub pisemnych dotyczących badanego postępowania.

  

 Rozdział 4

§ 23

Pracownicy którym powierzono obowiązki w zakresie wewnętrznej kontroli finansowej, z tytułu nieprawidłowego i nieterminowego ich wykonania ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach szczególnych.

 

§ 24

Podpis kierownika jednostki zatwierdzający operację gospodarczą do realizacji oznacza uznanie, że została ona poddana procedurom kontroli wewnętrznej zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.

Rozdział 5

§ 25

1.      W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem zastosowanie mają przepisy ustawy o finansach publicznych oraz odpowiednich aktów wykonawczych.

2.      W sprawowaniu kontroli finansowej w Urzędzie Miasta i Gminy w 0sieku zastosowanie mają standardy, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych

 

§ 26

Zarządzenie wchodzi w życie od 1 stycznia 2007 roku.