Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Osiek

Treść

 xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Zarządzenie Nr 16/06    

Burmistrza Miasta i Gminy 0siek

z dnia 1 marca 2006 roku

 

w sprawie wprowadzenia procedury kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w 0sieku 

 

Na podstawie art. 47 w związku z art.35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych / Dz. U.  Nr 249 poz. 2104 zarządzam co następuje :

 

 

 

§ 1.

 

1.Kontrola w zakresie :

a/pobierania i gromadzenia środków publicznych ,

b/zaciągania zobowiązań pieniężnych ,

c/dokonywania wydatków ze środków publicznych ,

d/udzielania zamówień publicznych ,

e/zwrotu środków publicznych

następuje poprzez badanie i porównanie stanu faktycznego – ujawnionego w dokumentach tworzonych w toku odpowiedniego postępowania ze stanem wymaganym.

 

2.Dokonanie kontroli dokumentowane jest przez złożenie podpisu na dokumencie przez osobę uprawnioną.

 

 

§ 2.

 

1,Kontroli dokonuje się pod względem legalności , celowości , gospodarności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

 

2.Kontrola legalności polega na ocenie zgodności operacji gospodarczej z prawem.

 

3.Celowość oznacza związek pomiędzy zaciągnięciem zobowiązania/wydatkiem a realizacją zadań ustawowych/ statutowych oraz adekwatność zamierzonego wydatku do spodziewanego efektu.

 

4.Gospodarność oznacza korzystny stosunek nakładu związanego z daną operacją do spodziewanych efektów.

 

§ 3.

 

Wewnętrzna kontrola finansowa dokonywana jest w formie kontroli wstępnej i następczej .

 

 

§ 4.

 

Pracownik podejmujący działania w przedmiocie określonym w § 1 ust.1 zobowiązany jest do bieżącej samokontroli.

 

 

 

§ 5.

 

1.Czynności kontrolne w ramach posiadanych kompetencji , z zastrzeżeniem przepisów niniejszego zarządzenia , sprawują w szczególności :

a/ kierownik jednostki / Burmistrz Miasta i Gminy 0siek /

b/ główny księgowy / Skarbnik /

 

2.0soby wymienione w ustępie 1 zobowiązane są w szczególności do :

a/bieżącej kontroli podległych sobie pracowników ,

b/bieżącej kontroli realizacji zadań podległych sobie komórek organizacyjnych ,

c/podejmowania działań zmierzających do eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości i zapobiegania powstawaniu takich w przyszłości , a w szczególności do składania odpowiednich wniosków do kierownika jednostki.

 

§ 6.

 

Kontroli pobierania i gromadzenia środków publicznych , w szczególności pod względem terminowości pobierania i odprowadzania do budżetu , dokonuje kierownik jednostki.

 

§ 7.

 

1.Wstępna kontrola wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez kierownika jednostki na etapie sporządzania planu finansowego.

 

2.Kontrola prawidłowości gospodarowania mieniem jednostki :

a/obejmuje kontrolę pozyskiwania składników majątkowych przez jednostkę ,

b/obejmuje kontrolę zbywania składników majątkowych oraz ich dysponowania na rzecz innych podmiotów.

c/przeprowadzana jest w formie inwentaryzacji. Sposób jej przeprowadzenia , terminy oraz przeprowadzające ja osoby będą określane odrębnym zarządzeniem Kierownika jednostki,

 

§ 8.

 

1.Wstepnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym dokonuje skarbnik przed zaciągnięciem przez jednostkę zobowiązania

 

2.Wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych dokonuje skarbnik przed wykonaniem dyspozycji środkami pieniężnymi .

 

§ 9

 

1.Złożenie podpisu przez Skarbnika na dokumencie , obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo , oznacza , że :

a/nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem

b/nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji,

c/zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w olanie finansowym , a jednostka posiada środki finansowe na ich pokrycie.

 

2.Dla celów dowodowych zalecane jest parafowanie każdej strony podpisywanego przez skarbnika księgowego dokumentu.

 

 

§ 10.

 

1.W celu wypełnienia obowiązków o których mowa w §§ 5 i 6 skarbnik może żądać od kierowników komórek organizacyjnych jednostki :

a/udzielania w formie ustnej lub pisemnej – w terminie przez niego określonym – niezbędnych informacji i wyjaśnień ,

b/udostępnienia – w trybie natychmiastowym – do wglądu dokumentów i wyliczeń

będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.

 

2.W razie wątpliwości co do zgodności z prawem operacji gospodarczych skarbnik może niezależnie od wyjaśnień pracownika merytorycznego zażądać opinii radcy prawnego na temat legalności danej operacji.

 

3.Skarbnik może wnioskować do kierownika jednostki o określenie trybu , według którego mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne jednostki prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej  oraz ewidencji księgowej i sprawozdawczości finansowej

 

§ 11.

 

Kontroli zwrotu środków publicznych dokonuje kierownik jednostki

 

 

§ 12.

 

1.W celu ustalenia ,czy dokument księgowy odpowiada stawianym wymogom , powinien być sprawdzony pod względem merytorycznym , formalnym oraz rachunkowym.

 

2.Kontrola merytoryczna polega na sprawdzeniu, czy przedstawione w dokumencie księgowym zdarzenie gospodarcze jest zgodne z rzeczywistością , zawartymi umowami oraz procedurami wynikającymi z ustawy o Zamówieniach publicznych i innych

 

3.Kontrola formalna polega na sprawdzeniu , czy dokument księgowy odpowiada stawianym mu wymogom co do formy i czy zawiera :

a/określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego

b/określenie stron / nazwy , adresy / dokonujących operacji gospodarczej

c/opis operacji oraz jej wartość

d/datę dokonania operacji

e/podpis wystawcy dowodu

f/stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia  dowodu w księgach rachunkowych / dekretacja/, podpis osoby odpowiedzialnej lub czy zachodzą przesłanki do uznania dokumentu za prawidłowy pomimo niespełnienia niektórych wymogów określonych w ustawie o rachunkowości / art.21/

 

4.Kontrola rachunkowa polega na sprawdzeniu , czy dowód księgowy nie zawiera błędów arytmetycznych.

 

 

 

§ 13.

 

 

W razie ujawnienia nieprawidłowości w zakresie określonym w § 6 ust.1 skarbnik zwraca dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi a w razie ich nie usunięcia odmawia podpisania dokumentu , o czym zawiadamia pisemnie kierownika jednostki

 

§ 14.

 

1.Kontrolę gospodarki finansowej , gospodarowania mieniem i udzielania zamówień publicznych prowadzą kierownik jednostki i skarbnik.

 

2.Kierownik jednostki dokonuje kontroli stosowania procedur ustalonych niniejszym zarządzeniem przez poszczególne komórki organizacyjne jednostki .

 

3.Skarbnik dokonuje kontroli operacji pod względem przejrzystości i jawności . Kontrola ma charakter kontroli dokumentów księgowych.

 

4.Przez  przejrzystość rozumie się stosowanie określonych, jednolitych zasad oznaczania dokumentów , prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z Zakładowym Planem Kont określonego odrębnym  Zarządzeniem Burmistrza.

 

5.Jawnośćoznacza takie sporządzanie dokumentów i prowadzenie rachunkowości , aby były zabezpieczone potrzeby w zakresie sprawozdawczości finansowej i budżetowej oraz aby był zapewniony dostęp do informacji zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej

 

 

§ 15.

 

Pracownicy uczestniczący w sporządzaniu, kontroli i obiegu dokumentów księgowych , z tytułu nieprawidłowego i nieterminowego wykonania tych czynności ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach szczególnych .

 

§ 16.

 

Podpis kierownika jednostki zatwierdzający operacje gospodarczą do realizacji oznacza uznanie , że została ona poddana procedurom kontroli wewnętrznej zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.

 

§ 17.

 

Zarządzenie wchodzi w życie od 1 stycznia 2006 roku.