Uchwały Rady Miejskiej w Osieku w kadencji 2006 - 2010
Treść
Uchwała Nr XXXIII/225/09xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Rady Miejskiej w Osieku
z dnia 30 grudnia 2009 roku
w sprawie określenia górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych oraz odbiór i transport nieczystości ciekłych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 6 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zmianami) Rada Miejska w Osieku uchwala, co następuje:
§ 1
1.Ustala górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych:
1) od jednego gospodarstwa domowego opróżnienie pojemnika o pojemności xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />
- nie więcej jak 4 sztuki w miesiącu – 8,50zł (plus podatek VAT) miesięcznie,
- każdy następny worek lub pojemnik -4 zł (plus podatek VAT) za sztukę;
2) od pozostałych podmiotów:
- opróżnienie pojemnika o pojemności
- każdy następny pojemnik
- opróżnienie pojemnika o pojemności
- każdy następny pojemnik o pojemności
3) opróżnienie pojemnika typu KP7 – 330zł (plus podatek VAT).
2. Ustala górną stawkę opłat ponoszonych za odbiór i transport nieczystości ciekłych w wysokości 25zł. (plus podatek VAT) za 1m3.
§ 2
W przypadku gdy odpady komunalne są odbierane w sposób selektywny górne stawki opłat za usługi, o których mowa w § 1 obniża się o 20%.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Osiek.
§ 4
Traci moc Uchwała Nr XI(63)2007 Rady Miejskiej w Osieku z dnia 30 listopada 2007r. w sprawie ustalenia górnej stawki za odbiór odpadów komunalnych oraz odbiór i transport nieczystości ciekłych
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego z mocą obowiązywania od 1 kwietnia 2010 roku.
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr XXXIII/225/09
Rady Miejskiej w Osieku
z dnia 30 grudnia 2009 roku
Art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008 ze zm.) nakłada na radę gminy obowiązek określenia w drodze uchwały górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
W związku ze wzrostem opłaty za przyjęcie odpadów komunalnych na składowisko oraz wzrostem kosztów związanych z odbiorem odpadów od właścicieli nieruchomości konieczne było zwiększenie górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych. Aby zwiększyć segregację i odzysk odpadów podlegających recyklingowi z ogólnej masy zmieszanych odpadów komunalnych konieczne jest stworzenie dla mieszkańców zachęty natury finansowej, dlatego uwzględniono w uchwale stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy segregują odpady.
Z dyspozycji przepisu art. 6 ust 2 i ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika kompetencja rady gminy do uchwalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi wykonywane przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Gęstość zaludnienia mieszkańców nie uzasadnia wprowadzenia zróżnicowanych stawek.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Biorąc powyższe pod uwagę podjęcie uchwały jest zasadne.