Uchwały Rady Miejskiej w Osieku w kadencji 2006 - 2010
Treść
UCHWAŁA NR IX/59/2007
RADY MIEJSKIEJ w 0sieku
z dnia 24 września 2007 roku
w sprawie: określenia procedury uchwalania budżetu Miasta i Gminy 0siek oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami / Rada Miejska w 0sieku uchwala co następuje:
§ 1
W celu opracowania projektu budżetu Miasta i Gminy Burmistrz w terminie do dnia 25 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy przez podległe jednostki organizacyjne Gminy.
§ 2
Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, kierownicy referatów, pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska Urzędu Miasta i Gminy zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania Skarbnikowi Miasta i Gminy:
-
w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy,
-
w terminie do 30 października roku poprzedzającego rok budżetowy informacje o stanie mienia komunalnego.
§ 3
-
Radni, jednostki pomocnicze, stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego mogą składać wnioski do projektu budżetu w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
-
Zaleca się, aby wnioski budżetowe określały rodzaj przedsięwzięcia, uzasadniać jego celowość, skutki finansowe, wysokość nakładów, źródło finansowania.
§ 4
-
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, otrzymanych wniosków jak i również skalkulowanych dochodów własnych, informacji o dochodach z udziału w podatkach oraz informacji o dotacjach celowych i subwencji z budżetu państwa Skarbnik Miasta i Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
-
Zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik przedkłada Burmistrzowi w terminie do 10 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5
-
Burmistrz na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika przygotowuje projekt
uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami.
-
Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikające z planu i zaciągniętych zobowiązań oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz Miasta i Gminy przedkłada:
1) Radzie Miejskiej w 0sieku ,
2) Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania,
w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 6
-
Burmistrz Miasta i Gminy w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej przekazuje podległym jednostkom organizacyjnych informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
-
Jednostki o których mowa w pkt 1 opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonej w pkt 1, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 7
-
Komisje Rady w terminie 14 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikające z planu i zaciągniętych zobowiązań oraz informacją o stanie mienia komunalnego odbywają posiedzenia na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie budżetu.
-
Komisja proponująca wprowadzenie nowego wniosku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
-
Opinie Komisji przedstawiane są Komisji Rozwoju Gospodarczego i Lokalnego , Gospodarki Finansowej ,Handlu , Usług i Rzemiosła , Zaopatrzenie Ludności i 0chrony Konsumenta Rady Miejskiej , która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania, formułuje ostateczną opinie i przedkłada ją Burmistrzowi.
-
W posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Lokalnego , Gospodarki Finansowej Handlu , Usług i Rzemiosła , Zaopatrzenie Ludności i 0chrony Konsumenta Rady Miejskiej uczestniczą Przewodniczący pozostałych Komisji .
§ 8
-
Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Rozwoju Gospodarczego i Lokalnego , Gospodarki Finansowej , Handlu , Usług i Rzemiosła , Zaopatrzenia Ludności i 0chrony Konsumenta Rady Miejskiej w 0sieku w terminie 7 dni przedkłada Przewodniczącemu Rady Miejskiej skorygowany projekt budżetu celem zwołania sesji.
-
Nie uwzględnione w projekcie budżetu wnioski wymagają uzasadnienia Burmistrza.
§ 9
Porządek „sesji budżetowej” winien zawierać następujące punkty:
-
Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza,
-
Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu,
-
Przedstawienie opinii komisji stałych wniosków radnych,
-
Przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii (wniosków komisji),
-
Dyskusję,
-
Głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 10
1. Projekt uchwały budżetowej określa:
1) prognozowane dochody budżetu Miasta i Gminy według źródeł i działów klasyfikacji;
2) wydatki budżetu Miasta i Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków,
z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu budżetu Miasta i Gminy ,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez budżet Miasta i Gminy,
b) wydatków majątkowych;
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu Miasta i Gminy;
4) przychody i rozchody budżetu Miasta i Gminy;
5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;
6) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej;
- przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych,
- pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności,
- innych środków.
w części związanej z realizacją zadań Miasta i Gminy.
7) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych,
8) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu Miasta i Gminy,
- finansowanie planowanego deficytu budżetu Miasta i Gminy,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz
zaciągniętych pożyczek i kredytów;
10) upoważnienia dla Burmistrza Miasta i Gminy do zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty
realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia
ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;
11) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
12) zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych,
13) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;
14) dotacje inne niż określone w pkt 11 i 12, przekazywane na podstawie odrębnych
przepisów, związane z realizacją zadań budżetu;
15) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze
umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
16) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki
na realizacje zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych oraz programie przeciwdziałania narkomanii.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienie Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu Miasta i Gminy;
2) upoważnienie Burmistrza do dokonywania przeniesień planowanych wydatków w ramach działów klasyfikacji budżetowej z wyłączeniem zwiększenia wynagrodzeń i zmian
w wieloletnich programach inwestycyjnych;
3) upoważnienie Burmistrza do dokonywania zmian w wydatkach na zadania inwestycyjne roczne w ramach paragrafu;
4) upoważnienie Burmistrza do lokowania wolnych środków na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu;
5) upoważnienie Burmistrza do zabezpieczenia spłaty zaciągniętych w roku budżetowym kredytów i pożyczek w formie: weksel in blanco, poręczenia, hipoteki, dobrowolnego poddania się egzekucji, zastawu na rzeczach ruchomych;
6) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Miasta i Gminy.
§ 11
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz Miasta i Gminy dołącza:
-
objaśnienia
-
prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej
z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, -
informację o stanie mienia komunalnego.
§ 12
Objaśnienia do projektu winny zawierać w szczególności :
-
w zakresie dochodów – omówienie poszczególnych ważniejszych źródeł dochodów ze wskazaniem sposobu i podstaw ich kalkulacji,
-
w zakresie wydatków – uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków:
a) wydatków bieżących z wyodrębnieniem:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji udzielanych
- rezerw celowych i ogólnych,
- wydatków na realizacje zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
b) wydatków majątkowych z wyodrębnieniem:
- wydatków inwestycyjnych na okres roku budżetowego,
- wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
-
uzasadnienie przyjętej wielkości deficytu budżetowego lub nadwyżki budżetowej,
-
omówienie przychodów budżetu i rozchodów budżetu,
-
objaśnienia do projektu budżetu winny być odniesione do przewidywanego wykonania roku poprzedniego ze szczególnym uwzględnieniem odchyleń do planowanej wielkości.
§ 13
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
-
dane dotyczące przysługujących Gminie praw własności,
-
dane dotyczące:
a) innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,
b) posiadania.
-
dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w punktach 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
-
dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
-
inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 14
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy 0siek ..
§ 15
Traci moc uchwała Nr VIII/66/99 Rady Miejskiej w 0sieku z dnia 24 października 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Miasta i Gminy 0siek .
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.