Zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Osiek
Treść
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zarządzenie Nr 16/06
Burmistrza Miasta i Gminy 0siek
z dnia 1 marca 2006 roku
w sprawie wprowadzenia procedury kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta i Gminy w 0sieku
Na podstawie art. 47 w związku z art.35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych / Dz. U. Nr 249 poz. 2104 zarządzam co następuje :
§ 1.
1.Kontrola w zakresie :
a/pobierania i gromadzenia środków publicznych ,
b/zaciągania zobowiązań pieniężnych ,
c/dokonywania wydatków ze środków publicznych ,
d/udzielania zamówień publicznych ,
e/zwrotu środków publicznych
następuje poprzez badanie i porównanie stanu faktycznego – ujawnionego w dokumentach tworzonych w toku odpowiedniego postępowania ze stanem wymaganym.
2.Dokonanie kontroli dokumentowane jest przez złożenie podpisu na dokumencie przez osobę uprawnioną.
§ 2.
1,Kontroli dokonuje się pod względem legalności , celowości , gospodarności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2.Kontrola legalności polega na ocenie zgodności operacji gospodarczej z prawem.
3.Celowość oznacza związek pomiędzy zaciągnięciem zobowiązania/wydatkiem a realizacją zadań ustawowych/ statutowych oraz adekwatność zamierzonego wydatku do spodziewanego efektu.
4.Gospodarność oznacza korzystny stosunek nakładu związanego z daną operacją do spodziewanych efektów.
§ 3.
Wewnętrzna kontrola finansowa dokonywana jest w formie kontroli wstępnej i następczej .
§ 4.
Pracownik podejmujący działania w przedmiocie określonym w § 1 ust.1 zobowiązany jest do bieżącej samokontroli.
§ 5.
1.Czynności kontrolne w ramach posiadanych kompetencji , z zastrzeżeniem przepisów niniejszego zarządzenia , sprawują w szczególności :
a/ kierownik jednostki / Burmistrz Miasta i Gminy 0siek /
b/ główny księgowy / Skarbnik /
2.0soby wymienione w ustępie 1 zobowiązane są w szczególności do :
a/bieżącej kontroli podległych sobie pracowników ,
b/bieżącej kontroli realizacji zadań podległych sobie komórek organizacyjnych ,
c/podejmowania działań zmierzających do eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości i zapobiegania powstawaniu takich w przyszłości , a w szczególności do składania odpowiednich wniosków do kierownika jednostki.
§ 6.
Kontroli pobierania i gromadzenia środków publicznych , w szczególności pod względem terminowości pobierania i odprowadzania do budżetu , dokonuje kierownik jednostki.
§ 7.
1.Wstępna kontrola wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez kierownika jednostki na etapie sporządzania planu finansowego.
2.Kontrola prawidłowości gospodarowania mieniem jednostki :
a/obejmuje kontrolę pozyskiwania składników majątkowych przez jednostkę ,
b/obejmuje kontrolę zbywania składników majątkowych oraz ich dysponowania na rzecz innych podmiotów.
c/przeprowadzana jest w formie inwentaryzacji. Sposób jej przeprowadzenia , terminy oraz przeprowadzające ja osoby będą określane odrębnym zarządzeniem Kierownika jednostki,
§ 8.
1.Wstepnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym dokonuje skarbnik przed zaciągnięciem przez jednostkę zobowiązania
2.Wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych dokonuje skarbnik przed wykonaniem dyspozycji środkami pieniężnymi .
§ 9
1.Złożenie podpisu przez Skarbnika na dokumencie , obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo , oznacza , że :
a/nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości merytorycznej tej operacji i jej zgodności z prawem
b/nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji,
c/zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w olanie finansowym , a jednostka posiada środki finansowe na ich pokrycie.
2.Dla celów dowodowych zalecane jest parafowanie każdej strony podpisywanego przez skarbnika księgowego dokumentu.
§ 10.
1.W celu wypełnienia obowiązków o których mowa w §§ 5 i 6 skarbnik może żądać od kierowników komórek organizacyjnych jednostki :
a/udzielania w formie ustnej lub pisemnej – w terminie przez niego określonym – niezbędnych informacji i wyjaśnień ,
b/udostępnienia – w trybie natychmiastowym – do wglądu dokumentów i wyliczeń
będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.
2.W razie wątpliwości co do zgodności z prawem operacji gospodarczych skarbnik może niezależnie od wyjaśnień pracownika merytorycznego zażądać opinii radcy prawnego na temat legalności danej operacji.
3.Skarbnik może wnioskować do kierownika jednostki o określenie trybu , według którego mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne jednostki prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej i sprawozdawczości finansowej
§ 11.
Kontroli zwrotu środków publicznych dokonuje kierownik jednostki
§ 12.
1.W celu ustalenia ,czy dokument księgowy odpowiada stawianym wymogom , powinien być sprawdzony pod względem merytorycznym , formalnym oraz rachunkowym.
2.Kontrola merytoryczna polega na sprawdzeniu, czy przedstawione w dokumencie księgowym zdarzenie gospodarcze jest zgodne z rzeczywistością , zawartymi umowami oraz procedurami wynikającymi z ustawy o Zamówieniach publicznych i innych
3.Kontrola formalna polega na sprawdzeniu , czy dokument księgowy odpowiada stawianym mu wymogom co do formy i czy zawiera :
a/określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego
b/określenie stron / nazwy , adresy / dokonujących operacji gospodarczej
c/opis operacji oraz jej wartość
d/datę dokonania operacji
e/podpis wystawcy dowodu
f/stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych / dekretacja/, podpis osoby odpowiedzialnej lub czy zachodzą przesłanki do uznania dokumentu za prawidłowy pomimo niespełnienia niektórych wymogów określonych w ustawie o rachunkowości / art.21/
4.Kontrola rachunkowa polega na sprawdzeniu , czy dowód księgowy nie zawiera błędów arytmetycznych.
§ 13.
W razie ujawnienia nieprawidłowości w zakresie określonym w § 6 ust.1 skarbnik zwraca dokument właściwemu rzeczowo pracownikowi a w razie ich nie usunięcia odmawia podpisania dokumentu , o czym zawiadamia pisemnie kierownika jednostki
§ 14.
1.Kontrolę gospodarki finansowej , gospodarowania mieniem i udzielania zamówień publicznych prowadzą kierownik jednostki i skarbnik.
2.Kierownik jednostki dokonuje kontroli stosowania procedur ustalonych niniejszym zarządzeniem przez poszczególne komórki organizacyjne jednostki .
3.Skarbnik dokonuje kontroli operacji pod względem przejrzystości i jawności . Kontrola ma charakter kontroli dokumentów księgowych.
4.Przez przejrzystość rozumie się stosowanie określonych, jednolitych zasad oznaczania dokumentów , prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z Zakładowym Planem Kont określonego odrębnym Zarządzeniem Burmistrza.
5.Jawnośćoznacza takie sporządzanie dokumentów i prowadzenie rachunkowości , aby były zabezpieczone potrzeby w zakresie sprawozdawczości finansowej i budżetowej oraz aby był zapewniony dostęp do informacji zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej
§ 15.
Pracownicy uczestniczący w sporządzaniu, kontroli i obiegu dokumentów księgowych , z tytułu nieprawidłowego i nieterminowego wykonania tych czynności ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach szczególnych .
§ 16.
Podpis kierownika jednostki zatwierdzający operacje gospodarczą do realizacji oznacza uznanie , że została ona poddana procedurom kontroli wewnętrznej zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.
§ 17.
Zarządzenie wchodzi w życie od 1 stycznia 2006 roku.