Podział nieruchomości
Treść
PODZIAŁ NIERUCHOMOŚCI
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o podział nieruchomości
podział nieruchomości WNIOSEK.doc
oświadczenie przedst.aktualny stan wpisu w księdze wieczystej.docx
Oświadczenie o zrzeknięciu się prawa do odwołania.docx
Wniosek może być sporządzony samodzielnie lub przy wykorzystaniu formularza.
2. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
a) stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności
- odpis księgi wieczystej albo oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem wraz ze wskazaniem numeru księgi wieczystej albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów .Oświadczenie, o którym mowa, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
b) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
c)decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, (jeżeli dotyczy - w przypadku braku planu miejscowego – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze nieobjętym obowiązkiem sporządzania tego planu, a podział nieruchomości jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,)
d) pozwolenie, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
e)wstępny projekt podziału (z wyjątkiem podziałów o których mowa w art. 95 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami)
f) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
g) wykaz zmian gruntowych;
h) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
i) mapę z projektem podziału.
Jeżeli jest wymagane wyrażenie opinii, lub uzyskanie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, dokumenty wymienione w/w dołącza się do wniosku o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii lub pozwolenia. Dokumenty te podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. Przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 344 ze zmianami) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. Nr 268, póz. 2663).
Opłaty:
Nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust.1 lit h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.Dz. U. z 2023r poz. 2111 ze zmianami)
Miejsce składania dokumentów:
Urząd Miasta i Gminy w Osieku, ul.Rynek 1, 28-221 Osiek
Termin załatwienia sprawy:
Termin załatwienia sprawy zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) Bez zbędnej zwłoki. Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego- nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane- nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
Dodatkowe informacje:
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia